Tuesday, April 15, 2014

ISU DAN CABARAN

Alih Jadual

Tajuk ini diajar dalam penggal 3 . Dalam tajuk ini pelajar akan mempelajari cara mempersembahkan maklumat berkaitan cabaran dan penyelesaian ke dalam bentuk teks bukan liner.

Maklumat yang diberikan dalam pelbagai bentuk seperti jadual, graf atau carta. 

Panduan Umum  sebelum menulis ( BENTUK JADUAL )
1. Teliti jadual yang diberikan dengan cermat dan kenal pasti setiap pemboleh ubah yang terdapat di dalam carta atau jadual tersebut.
2. Perhatikan perbezaan tanda yang ada , misalnya garisan , dan simbol2
3. Baca dengan teliti pernyataan soalan tentang jadual atau carta itu untuk mengenal pasti kehendak sebenar soalan.
- Lazimnya calon akan dikehendaki huraian, perbandingan dan menjelaskan pola perubahan yang ditunjukkan oleh nilai sesuatu pemboleh ubah
- Calon juga perlu mengenal pasti maklumat tersirat di dalam jadual atau carta yang diberikan.
4. Buat pengiraan yang perlu dan sesuai, misalnya :
         -mencari jumlah
- peratusan
- purata
- pertambahan
- pengurangan
- mengubah angka peratusan kepada
 5.Akhirnya nyatakan dengan jelas perubahan-perubahan data yang dialami oleh sesuatu pemboleh ubah.
TEKNIK MEnulis SOALAN STATISTIK (JADUAL)

pERENGGAN PERTAMA


Pendahuluan

1 Baca dan fahami jadual yang diberikan.
2 Tuliskan, jadual ini menunjukkan ... (berdasarkan soalan yang dikemukakan). 


cONTOH


Jadual ini menunjukkan kuantiti tenaga elektrik yang dijana dan digunaka untuk pelbagai kegiatan di Malaysia antara tahun 2001 hingga tahun 2004.



PERENGGAN KEDUA :

BIASA NYA MENGAMBARKAN JUMLAH KESELURUHAN DATA DENGAN CARA :






1.  NYATAKAN PEMBOLEH UBAH YANG DISENARAIKAN.

2.  BERIKAN JUMLAH KESELURUHAN DAN BUAT PERBANDINGAN JUMLAH KESELURUHAN (DALAM BENTUK ANGKA, PERATUS ATAU POSITIF DAN NEGATIF)

3.  NYATAKAN SEBAB BERLAKU SESUATU PERUBAHAN ITU.


cONTOH PENULISAN :

                Jumlah keseluruhan kekosongan jawatan adalah menunjukkan penurunan secaraberterusan antara tahun 2002 hingga 2004. (Ayat isiPada tahun 2002 sebanyak 157736 kekosongan jawatan dan terus menurun pada tahun 2004 menjadi 60294 kekosongan jawatan. Penurunan ini adalah sebanyak 97442 kekosongan atau 61.78%.( SEBAB )Penurunan dalam kekosongan jawatan ini disebabkan perkembangan ekonomi dunia yang perlahan dan kekosongan jawatan ini telah diIsi oleh graduan yang baru keluar dari pusat pengajian tinggi. 

PERENGGAN KETIGA

ISI


1 . Huraikan kriteria data secara melintang  dahulu bagi sesuatu tahun. 
2. Nyatakan perubahan ketara. 
3. Perlu buat analisis dengan mengemukakan angka, perubahan angka dan peratus. 
4. Perlu nyatakan sebab berlaku perubahan. 
5. Huraikan kriteria data secara menegak, iaitu mana tertinggi dan terendah bagi  
    TAHUN TERTENTU.

cONTOH :

Pola yang meningkat berterusan yang ditunjukkan dalam jadual ini adalah sektor perkhidmatan. (Ayat isi) Sektor perkhidmatan mempunyai kekosongan jawatan sebanyak 18954 kekosongan pada tahun 2002 dan meningkat menjadi 27287 kekosongan pada tahun 2004.  Peningkatan ini adalah sebanyak 8333 kekosongan atau dari segi peratusannya telah meningkat sebanyak 43.96%.(SEBAB )Peningkatan kekosongan dalam sektor perkhidmatan adalah disebabkan oleh kerajaan menambah bilangan pekerja untuk memberi perkhidmatan yang lebih baik kepada rakyat. 

penutup/kesimpulan

Membuat kesimpulan secara ringkas berdasarkan jadual yang diberi

cONTOH :

 KESIMPULANNYA, KADAR JENAYAH DI MALAYSIA MASIH TERKAWAL DENGAN ADANYA PENGAWASAN DARIPADA PIHAK POLIS.

No comments:

Post a Comment